layout & marknadsföring
Framgångsrik Kickstarter
och internationell expansion
Under flera års tid hade jag nöjet att hjälpa min vän Andreas att förverkliga sin dröm om att skapa och släppa en rollspelsbok – Astro Inferno. Jag kom in tidigt i projektet och bidrog med råd och idéer kring både texter och layout, men mitt största bidrag kom i marknadsföringsfasen, där jag ansvarade för att sätta spelet på kartan.
När spelet lanserades på Kickstarter – en plattform där kreatörer kan finansiera sina projekt genom stöd från allmänheten – blev kampanjen en stor framgång. Vi samlade in över 1,5 miljoner svenska kronor, långt över våra förväntningar. En stor del av framgången kan tillskrivas den aggressiva marknadsföringskampanj jag utvecklade och drev, framför allt på Meta-plattformar som Facebook och Instagram. Där nådde vi effektivt vår målgrupp av rollspelsentusiaster och skapade ett starkt intresse kring spelet.
När boken till slut anlände från tryckeriet blev den snabbt populär, och intresset fortsatte att växa. Det ledde till att vi kunnat inleda flera samarbeten runt om i Europa, där spelet nu planeras att översättas till bland annat polska, spanska och italienska. Det har varit en lång och ibland utmanande resa, där vi har gjort misstag men också dragit värdefulla lärdomar som vi tar med oss in i framtiden.
Astro Inferno är idag en stor framgång, och fler spel och böcker är redan under planering. Det här projektet har varit en inspirerande upplevelse där jag fått kombinera min kreativitet, strategiska marknadsföringsförmåga och passion för rollspel för att skapa något som engagerar och inspirerar människor över hela världen.



Tveka inte att höra av er om ni vill veta mer om vad jag kan bidra med!
niclasberg84@gmail.com
072 – 240 70 34