Drakkejsarens Hemlighet – Del 1

DoD

Munken Jasur, utskickad av sin urgammala orden, har satts på provet att finna det mytomspunna svärdet Um-durman, gömt i Dimmornas Dals mystiska djup. För att klara detta uppdrag har han värvat en brokig skara äventyrare, alla drivna av löften om rikedomar och ära. Deras skara består av Groel Friskägg, en listig dvärgtjuv, den alviska vapensmeden Galvandir, Theolina, en halvlängdsanimist med ett hjärta av stål, och Tyrran, en mäktig krigare och ödlemänniska.

Resan tar sin början med ett dystert möte. I dalens dimhöljda entré finner de en döende man som med sista andetaget överlämnar en fjärdedel av en mystisk satyett. Plötsligt omringas de av en grupp svartalfer, och en våldsam strid uppstår. Efter att ha segrat, vandrar gruppen vidare och upptäcker den avlägsna byn Utkante, en plats fylld med skumma figurer och dunkla hemligheter.

Utkantes ryktesväv är tät och gruppens öron fylls med berättelser om Drakstatyetten, ett objekt uppdelat i fyra delar som tros vara nyckeln till Drakkejsarens Hemlighet. Groel snappar upp ett rykte om ”Ridders Rös”, en närbelägen gravplats, känd för att locka till sig gravplundrare vars öden förblir oskrivna.

Med bestämda steg beger de sig mot graven, där faror och mysterier lurar i varje vrå. I graven finner de en oväntad allierad: svartalfen Maske, som utvecklar en fascination för Jasur. I graven besegrar de en kummelgast och upptäcker en magisk krona, en mästerligt smidd hammare och en ringbrynja som Galvandir skyndsamt tar till sig.

Åter i Utkante, väcks deras uppmärksamhet av rykten om en försvunnen pojke, som tros vara i Orakelgrottan belägen i Järnskogens djup. Gruppen beslutar sig för att utforska grottan, en plats som visar sig vara fylld med faror långt över deras vildaste föreställningar. En dramatisk strid mot en albinoål och ett magiskt missöde som förvandlar Jasur från gammal till medelålders är bara början på deras prövningar.

Till sist, efter att ha besegrat en grupp orcher och räddat pojken, får de äntligen ledtrådar om var de kvarvarande delarna av satyetten kan finnas: en del i norr, en i söder och en i öster. Maske avslöjar att söderut i Bothilds Bryt, en övergiven dvärggruva, finns orcher som jagar en del av statyetten. I norr väntar ett gammalt torn och en fornborg, medan österns mysterier fortfarande är oskrivna.

Vilka äventyr och faror väntar dem i dessa oupptäckta riken? Endast tiden och deras mod kommer att berätta.

Författare av detta inlägg:

Niclas har spelat rollspel sedan 90-talet. Som för många andra började allt med Drakar och Demoner. Nu på senare år har han påbörjat ett flertal kampanjer både som spelledare och spelare i alla möjliga slags spel.

Inte vad du letade efter? 
Kolla in våra andra artiklar och historier

Drakkejsarens Hemlighet – Del 3

Drakkejsarens Hemlighet – Del 3

Våra äventyrare, med bitarna av Drakkejsarens statyett nästan i sin hand, styrde kursen mot den övergivna ruinen österut. Men vid ankomsten möttes de av en oväntad syn: ruinen var omsluten av ett skimrande kraftfält, inuti vilket tecken på liv och rörelse kunde...

Drakkejsarens Hemlighet – Del 2

Drakkejsarens Hemlighet – Del 2

Efter de mötet med Oraklet i spindelgrottan, beslutar sig Jasur och hans modiga följeslagare att bege sig norrut mot det forntida magikertornet Trolletinn. Där möter de Trollhäxan Harga, vars hem plågas av skränande harpyor på tornets tak. Genom taktik och tapperhet...

THE BOYLE RECOVERY

THE BOYLE RECOVERY

The chants and yells of the protesters almost drown out the feed from the shotgun mic. Those damn signs keep breaking the sight lines of the camera feeds, too. “I’ve lost visual! Switch to the fountain camera!” Smart move holding this meeting here. Dick. Clenched...