Första uppdraget

Behagligt grönt

Det skulle inte vara komplicerat

Så låter det alltid när innan skiten blir riktigt komplicerad. Första uppdraget för Cell H var en enkel uppgift. En man vid namn Clyde Baughman, f.d Delta Green medlem, hade avlidit i sitt hem sa man. Möjligtvis skulle det finnas spår kvar som kopplade ihop honom med Programmet. Vilket naturligtvis inte är bra. Således kastade man ihop ett gäng behagligt gröna individer för att städa udan. Ta er till Clydes lägenhet. Kontrollera att han inte sitter på några papper, eller andra saker, som han inte borde. Ni har 48 timmar på er innan familjen kommer för att städa upp dödsboet.

Upstate New York, i ett konferansrum på hotellet samlades gruppen för första gången. Deras uppdragsgivare som gick under alias ”Miss Pine” var med via konferenstelefon. Agent Hemlock, som varit med vid tidigare uppdrag, fick i uppgift att dela ut temporära mobiltelefoner med kontaktkort och en kort brief om uppdraget. Agent Heartbeat satte sig snabbt in i fallet och började samla in fakta om situationen. Agent Hotel hade hittat till kaffet och tänt sin cigarett och blickade ut över gruppen. En sorglig samling individier, knappt torra bakom öronen.

Efter en kort genomgång av uppdraget så bestämde man sig för att raskt bege sig vidare till Baughmans lägenhet.

Vad är det som luktar?

Baughamn bodde i vad som skulle kunna kallas de gråaste och tråkigaste området i USA. I princip alla byggnader såg identiska ut och kunde lika gärna varit en del av Sovjet Unionen. Gruppen låste upp lägenheten och möttes av ungefär vad man kunde ha förväntat sig av en gammal mans lägenhet. Stökigt och skitig. På vardagsrumsbordet låg det både tomma och påbörjade spritflaskor. En provisorisk tältsäng var uppställd och väggarna var avskalde från dekorationer. Inne i det lilla pentryt fanns det enda tecknet på att en människa med någon form av relaion levt. På en anslagstavla fanns man lite kort, en barnteckning och en nyckel med texten ”stugan”.

Toaletten var inte direkt i bättre skick. Hundratals tomma tvålförpackningar var staplade både i badkar och handfat och stanken av parfym var slående. Inget i rapporten sa något om att Clyde varken var alkoholist eller besatt av tvål. I vad som skulle vara sovrummet fick man nästa överraskning. Har fanns ett välstädat och organiserat kontor. Bokhyllor fyllda med pärmar. Lådor fyllda med dokument och en laptop som såg helt oanvänd ut. Att gå igenom allt det här skulle uppskattningsvis ta hela natten. Vilket gruppen även bestämde sig för att göra.

Efter många timmars letande hittade man en möjlig ledtråd. Dokumentation över att Baughman köpt mark inte allt för långt borta. Allt var betalat kontakt för att täcka upp ett eventuellt spår. Det luktade misstänktsamt på långa vägar.

En hund begraven

Ett par mil från lägenheten skulle Baughmans mark, och möjligtvis stuga, ligga. Mitt i natten så bestämmer sig Cell H för att resa dit för att inte slösa värdefull tid. Agent Hemlock tar ratten och kör dem medan övriga försöker få ett par timmars somn i baksätet. Plötsligt hörs en duns och Hemlock tvärnitar, ingen fattar riktigt vad som hänt och kliver ut ur bilen. Hemlock säger att han precis krockat med Clyde Baghuman som stod halvnaken mitt på skogsvägen. Ingen kropps syns till. Däremot en fettig och tvåldoftande hinna på motorhuven. Med bara en kilometer kvar till stugan plockar Hemlock ut sin militärutrustning ur baggaget och leder gruppen fram till fots mot målet.

Långt in i skogen hittar de Baughmans stuga. Inte ett ljud hörs förutom agenternas fotsteg när de sakta närmar sig. Vid byggnaden hittar de en kätting med en död hund. Kadavret ser ut att ha varit dött en längre tid, men inget djur verkar ha gett sig på kroppen. Försiktigt närmar de sig huset och får syn på nästa underliga sak. På fasaden ser någon ut att ha ristat in text eller symboler. Det är svårt att säga för de tycks hela tiden röra på sig och bilda nya mönster. Kalla kårar går längs ryggen på samtliga agenter som alla sett liknande symboler tidigare.

Lyckligtvis tog de med sig nycklarna från lägenheten och kan på så vis ta sig in i stugan. Till skillnad från hans lägenhet är denna plats välstädad och inte alls lika förfallen invändigt som utvändigt. Med Heartbeat och Hax börjar undersöka insidan mer noggrant tar Hemlock och Hotel ett varv runt byggnaden. Det tar inte lång tid för Heartbeat och Hax att hitta en låda under sängen fylld med dokument. Massiv av papper och dokumentation kring ett företag som heter ”Hunt Electronics” finns bland tillhörigheterna. Det verkar nästan som att Baughman varit besatt av detta. De fann även en separat lapp där Baughman bad om ursäkt för det som lämnat efter sig och tydliga instruktioner på att elda upp innehållet i avfallstanken utan att öppna den.

Utanför stugan hittar de andra agenterna först ett enkelt förråd med diverse verktyg och en hel del bensin. Men de hittar även en den enorma avfallstank som inte alls tycks vara ihopkopplad med stugan…

Saken som var hans fru

Ett svagt bultande kunde höras från avfallstanken. När Hotel närmade sig den så kunde han även höra en kvinnas plågande stämma där innifrån. Hotel rusade tillbaka till skjulet där han hade sett en stege och ropade samtidigt till de andra agenterna att han hittat någon (eller något). Gruppen samlade med stegen utanför avfallstanken. Luckan var låst men gick enkelt att bryta sönder utifrån. Agent Hemlock var skeptisk till att hjälpa till med ropen från kvinnan skyndade på de övriga agenterna. När de väl fick upp luckan och kontakt med kvinnan innuti så förklarade hon att hennes namn var Marlene Baughman, alltså Clydes fru som enligt utsago skulle varit död i flera år. Hon förklarade att Clyde var en mycket ond man som stängt in henne i tanken och hållt henne vid liv där,

Agent Hemlock var fortsatt skeptisk men Heartbeat klev ner i tanken för att hjälpa Marlene… eller vad som en gång varit Marlene. Med ett ursinnit skrik och övermännisklig styrka och snabbhet kastade sig Marlene över stackars Heartbeat och vidare ut genom luckan ovanför. Hemlock som har draget vapen sätter av en salva som inte tyckts sakta ner varelsen som tar sikte på skogen. Ett extremt välplacerat nackskott tycks dock bita då Marlene säckar ihop precis innan hon når träden. Anfådda, utmattade och förvirrade av hela situationen släpar de tillbaka kroppen till tanken. Sedan dränker de allt (avfallstank, skjul och stuga) i bensin innan de tänder på.

Heartbeat plockar i hemlighet på sig några av dokumenten från stugan för att studera vidare innan de lämnar platsen.

Författare av detta inlägg:

Niclas har spelat rollspel sedan 90-talet. Som för många andra började allt med Drakar och Demoner. Nu på senare år har han påbörjat ett flertal kampanjer både som spelledare och spelare i alla möjliga slags spel.

Inte vad du letade efter? 
Kolla in våra andra artiklar och historier

Drakkejsarens Hemlighet – Del 3

Drakkejsarens Hemlighet – Del 3

Våra äventyrare, med bitarna av Drakkejsarens statyett nästan i sin hand, styrde kursen mot den övergivna ruinen österut. Men vid ankomsten möttes de av en oväntad syn: ruinen var omsluten av ett skimrande kraftfält, inuti vilket tecken på liv och rörelse kunde...

Drakkejsarens Hemlighet – Del 2

Drakkejsarens Hemlighet – Del 2

Efter de mötet med Oraklet i spindelgrottan, beslutar sig Jasur och hans modiga följeslagare att bege sig norrut mot det forntida magikertornet Trolletinn. Där möter de Trollhäxan Harga, vars hem plågas av skränande harpyor på tornets tak. Genom taktik och tapperhet...

Drakkejsarens Hemlighet – Del 1

Drakkejsarens Hemlighet – Del 1

Munken Jasur, utskickad av sin urgammala orden, har satts på provet att finna det mytomspunna svärdet Um-durman, gömt i Dimmornas Dals mystiska djup. För att klara detta uppdrag har han värvat en brokig skara äventyrare, alla drivna av löften om rikedomar och ära....