Svavelvinter – del 3

Den femte konfluxen

Nedanför den hemliga trappan upptäcker våra hjältar en bred gång vars väggar och tak är vackert vitmålade, i stark kontrast till de mörka hemligheter den gömmer. Luftens värme skapar en överraskande kontrast till den kalla ytan, och en stark parfymdoft, lika söt som den är skarp, tynger atmosfären. Kerran tänder sin fackla och tar ledningen med Sefina strax bakom, medan Brundon skyddar baktill med dragen klinga.

De korridorerna kantas av människokroppar, mumifierade och upphängda som groteska konstverk. Varje mumie är vitmålad, med huden stramad och uttorkad, deras munnar och ögon sydda tätt med grova stygn.

Försiktigt tar de sig djupare in i det otäcka helgedomen, tills de når en ändpunkt där ett massivt stenbord dominerar rummet. På bordet står tre lerkrukor, dyster och gåtfull. Sefina, upplyst och beläst, förklarar processen med balsamering, och berättar att denna praxis fortfarande utförs av vissa Trakoriska kultister. I slutet av kammaren upptäcker de en annan träport, men denna är låst. Lyckligtvis är Kerran väl förberedd, och med hjälp av dyrkarna han nyligen hittat i templet, låser han upp porten.

En ytterligare trappa leder nedåt, till en annan vitmålad gång, med skimrande, blå stenar infällda i väggarna. Vid foten av trappan porlar klart vatten från en källa i väggen, följer en ränna och försvinner genom ett stengaller i golvet. Efter en stunds spekulation om kammarens betydelse beslutar gruppen att undersöka den närliggande stenbrunnen.

Brunnen sträcker sig ett tiotal meter rakt ner. Lyckligtvis finns det en stege i bergväggen som Kerran smidigt använder. På väg ner i mörkret upptäcker han en annan kammare. Ett enormt drakhuvud, skulpterat ur sten, utgör rummets huvudfokus. Drakens käftar är stängda, men en skeletthand hänger skrämmande ut mellan tänderna, med ånga sipprande fram.

Kerran kallar ner sina kamrater som snart gör honom sällskap i den otäcka kammaren. Efter en stunds sökande upptäcker de en mekanism som öppnar drakens käftar, varvid benfragment klirrar till på golvet. Modig nog att kliva in i drakens gap, upptäcker Kerran en ytterligare kammare där han finner den efterlängtade artefakten Periima sökt efter, samt en ansenlig mängd guld som han omsorgsfullt samlar in. Tillsammans klättrar de upp ur Kmordatemplets mörka gravkammare.

Väl uppe på ytan möts de av Periimas ansikte, men till deras förvåning, är hon inte ensam.

Författare av detta inlägg:

Niclas har spelat rollspel sedan 90-talet. Som för många andra började allt med Drakar och Demoner. Nu på senare år har han påbörjat ett flertal kampanjer både som spelledare och spelare i alla möjliga slags spel.

Inte vad du letade efter? 
Kolla in våra andra artiklar och historier

Drakkejsarens Hemlighet – Del 3

Drakkejsarens Hemlighet – Del 3

Våra äventyrare, med bitarna av Drakkejsarens statyett nästan i sin hand, styrde kursen mot den övergivna ruinen österut. Men vid ankomsten möttes de av en oväntad syn: ruinen var omsluten av ett skimrande kraftfält, inuti vilket tecken på liv och rörelse kunde...

Drakkejsarens Hemlighet – Del 2

Drakkejsarens Hemlighet – Del 2

Efter de mötet med Oraklet i spindelgrottan, beslutar sig Jasur och hans modiga följeslagare att bege sig norrut mot det forntida magikertornet Trolletinn. Där möter de Trollhäxan Harga, vars hem plågas av skränande harpyor på tornets tak. Genom taktik och tapperhet...

Drakkejsarens Hemlighet – Del 1

Drakkejsarens Hemlighet – Del 1

Munken Jasur, utskickad av sin urgammala orden, har satts på provet att finna det mytomspunna svärdet Um-durman, gömt i Dimmornas Dals mystiska djup. För att klara detta uppdrag har han värvat en brokig skara äventyrare, alla drivna av löften om rikedomar och ära....