Svavelvinter – del 4

Den femte konfluxen

En grupp Kvurerkrigare, urbefolkning i Majura, under ledning av Shamanen Uxu och köpmannen Umma, har i hemlighet övervakat templet sedan Shaguliternas överfall. Kvurerna är anhängare av Kmorda, och när de ser att äventyrarna befriat deras heliga plats, rusar de fram för att möta dem. Trots språkbarriären lyckas Sefina förstå deras entusiasm och tacksamhet, och de bjuder in äventyrarna till deras by. Men med det nyfunna artefaktet, Ezers huvud, i deras ägo, tackar äventyrarna för inbjudan, men föreslår att de istället kan komma på besök vid ett senare tillfälle.

Istället för att ta upp Kvurernas inbjudan, beslutar äventyrarna att följa Periima tillbaka till Arnhem. Färden går utan incidenter, men vid ankomsten till civilisationen korsar deras väg med en patrull soldater. Enligt Arnhems lag har fogden rätt att beslagta en del av alla rikedomar som hittas, men Kerran och Brundon är snabba med att gömma undan sina värdesaker innan soldaterna hinner fram. Sefina försöker charma soldaterna och distrahera dem från deras sökande. Det visar sig att soldaterna letar efter kollegor som försvunnit under mystiska omständigheter de senaste veckorna. När de inte hittar något av värde bland äventyrarna, rör de sig snabbt vidare.

När de återvänder till Arnhem får de en generös belöning av Periima, en påse fylld med guldmynt, som tack för deras hjälp. Sedan tar de sig tillbaka till värdshuset ”Junkur Hildurs” för att planera sitt nästa drag. Mysterier staplas på varandra: människor som försvinner, en drake som tagit sin tillflykt i en kvicksilvergruva, Kvurer som vill fira deras seger, och ett järntorn i norr som tros dölja en sekt av Shaguliter. Alternativen är många och planer smids långt in på kvällen.

Just som kvällen når sitt slut, svänger dörren till värdshuset upp och en groteskt ful rese (ett halvtroll) kliver in, och hans blick fastnar på Sefina.

Författare av detta inlägg:

Niclas har spelat rollspel sedan 90-talet. Som för många andra började allt med Drakar och Demoner. Nu på senare år har han påbörjat ett flertal kampanjer både som spelledare och spelare i alla möjliga slags spel.

Inte vad du letade efter? 
Kolla in våra andra artiklar och historier

Drakkejsarens Hemlighet – Del 3

Drakkejsarens Hemlighet – Del 3

Våra äventyrare, med bitarna av Drakkejsarens statyett nästan i sin hand, styrde kursen mot den övergivna ruinen österut. Men vid ankomsten möttes de av en oväntad syn: ruinen var omsluten av ett skimrande kraftfält, inuti vilket tecken på liv och rörelse kunde...

Drakkejsarens Hemlighet – Del 2

Drakkejsarens Hemlighet – Del 2

Efter de mötet med Oraklet i spindelgrottan, beslutar sig Jasur och hans modiga följeslagare att bege sig norrut mot det forntida magikertornet Trolletinn. Där möter de Trollhäxan Harga, vars hem plågas av skränande harpyor på tornets tak. Genom taktik och tapperhet...

Drakkejsarens Hemlighet – Del 1

Drakkejsarens Hemlighet – Del 1

Munken Jasur, utskickad av sin urgammala orden, har satts på provet att finna det mytomspunna svärdet Um-durman, gömt i Dimmornas Dals mystiska djup. För att klara detta uppdrag har han värvat en brokig skara äventyrare, alla drivna av löften om rikedomar och ära....