Svavelvinter – del 5

Den femte konfluxen

Halvtrollen Abrelax försök att närma sig Sefina blir kortlivade då hon använder en form av Tankemagi för att få honom på andra tankar och lyckas skrämma iväg honom. Resten av kvällen på Junkur Hildurs värdshus blir händelselösa. Ett par rykten om folk som försvunnit i traketen. Alla tecken tyder på att Shaguliterna har något med saken att göra och gruppen bestämmer sig för att leta sig till det beryktade Järntornet någonstans i Majuras norra delar. Dagen därpå införskaffar sig gruppen alla förnödenheter man kan tänkas behöva. Karsonfett, mat, vatten och även ett hundspann som Brundon tar hand om. Med hjälp av Periima vet de på ett ungefär var de ska leta efter Järntornet. Något så stort kan väl inte vara omöjligt att hitta, eller?

Resan norrut blev svårare än väntat. En ordentlig snöstorm drog igång och hindrade våra äventyrare i flera dagar, men de tappade aldrig modet även om resan verkade bli längre än de först trodde. När snöstormen väl lugnade sig väntade sig ett annat problem – isjättar. Vad de första trodde var en enorm snöhög visade sig vara en hungrig och arg isjätte som gömt sig. Den tog tillfället i akt och rusade mot äventyrarna i hopp om att få en enkelt mål mat. Sefina hade andra tankar. Hon åkallade vindarnas vrede och kastade en enrom sten rakt i benet på jätten som brakade omkull. Till deras förvåning bad jätten om nåd av ”vindhäxan” och beklagade sig bara över sin hunger. Med Brundons hjälp spenderade dom större delen av dagen med att jaga på glaciären och fixa en mål mat till jätten som lovade att inte överfalla dem fler gånger. Han kunde inte peka dom till Järntornet, däremot visste han var Kvurerna höll till och föreslog att de skulle prata med dem istället.

Sagt och gjort. Sällskapet bad farväl av jätten och begav sig i riktning mot Kvurerna istället. Med vädret på sin sida blev det inte alls en lika mödsam resa, utan efter bara ett par dagar möttes de av en grupp Kvuriska jägare som mer än gärna förde dem vidare in i läget. Väl där togs de emot som hjältar av Kvurernas ledare Uxa och shamankvinnan Uma. De erbjöd äventyrarna båda mat och rum för natten. Färdigtuggad säl och någon form av jäst mjölk stod på menyn. Därefter började Uxa förklara hur Kvurerna väntat på någon som ska stå emot Shaguliterna och vara utvalda krigare. Efter en stund visare det sig att Kvurerna känner till en förbjuden plats med hemliga vapen som kan användas av hjältarna för att bekämpa Shaguliterna. Platsen är dock förbjuden för Kvurerna att beträda. Allt de kan göra är att visa vägen till denna plats.

Som lyckosökare tycker gruppen att detta är en ypperlig idé och väljer att stanna med Kvurerna för natten för att sedan nästa dag resa vidare mot denna (o)heliga plats och finna ”vapen”.

Författare av detta inlägg:

Niclas har spelat rollspel sedan 90-talet. Som för många andra började allt med Drakar och Demoner. Nu på senare år har han påbörjat ett flertal kampanjer både som spelledare och spelare i alla möjliga slags spel.

Inte vad du letade efter? 
Kolla in våra andra artiklar och historier

Drakkejsarens Hemlighet – Del 3

Drakkejsarens Hemlighet – Del 3

Våra äventyrare, med bitarna av Drakkejsarens statyett nästan i sin hand, styrde kursen mot den övergivna ruinen österut. Men vid ankomsten möttes de av en oväntad syn: ruinen var omsluten av ett skimrande kraftfält, inuti vilket tecken på liv och rörelse kunde...

Drakkejsarens Hemlighet – Del 2

Drakkejsarens Hemlighet – Del 2

Efter de mötet med Oraklet i spindelgrottan, beslutar sig Jasur och hans modiga följeslagare att bege sig norrut mot det forntida magikertornet Trolletinn. Där möter de Trollhäxan Harga, vars hem plågas av skränande harpyor på tornets tak. Genom taktik och tapperhet...

Drakkejsarens Hemlighet – Del 1

Drakkejsarens Hemlighet – Del 1

Munken Jasur, utskickad av sin urgammala orden, har satts på provet att finna det mytomspunna svärdet Um-durman, gömt i Dimmornas Dals mystiska djup. För att klara detta uppdrag har han värvat en brokig skara äventyrare, alla drivna av löften om rikedomar och ära....